آیـبـی گرافـــ

خانه

سایت آماده

شخصیت کسب و کار

والپیپرها

ایده و خلاقیت

تم استور

فروشگاه وبمستر

طرح لایه باز

کیفیت کسب و کار

افترافکت

قدرت رسانه 

پاورپوینت

پروژه های آماده

دانشنامه

برندسازی آنلاین

بخش ویژه
بلاتکلیف

فایل های JPEG

فایل های JPEG را ممکنه خیلی جاها دیده باشین مثل مرورگرهای وب ,گوشی‌های هوشمند…در ادامه درباره تاریخچه تصاویر  JPEG، نحوه استفاده از آنها و قابلیت های فشرده سازی آنها بیشتر می خوانیم.

فایل JPEG چیست؟

JPEG  مخفف  Joint Photographic Experts Group، که یک سازمان بین المللی است. این فرمت را در اواخر دهه 1980 و اوایل دهه 1990 ثبت کرد. این فرمت فایل مورد استفاده برای تصاویر دیجیتال است. و از زمانی که عکاسان شروع به عکس گرفتن و ذخیره تصاویر روی دوربین های دیجیتال و سایر دستگاه های دیجیتالی کرده اند، بوده است.

تصاویر JPEG پسوندهای نام فایل زیر را با هم گروه بندی می کنند:

  • .jpg
  • jpeg
  • .jpe
  • .jif
  • .jfif
  • .jfi

تاریخچه فایل  JPEG

در سال 1986،مانیتورها نمی تونستن گرافیک را روی صفحه نشان بدهند.و این زمانی بود که گروهی به نام سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) شروع کردن به گشتن راه هایی برای نشان دادن عکس‌های واقعی بر روی نمایشگرهای کوچک در سراسر جهان کردند.

در همان زمان، Joint Photographic Experts Group  (JPEG) وارد صحنه شد و معیار خودش را برای فشرده سازی فایل های گرافیکی با اندازه مناسب برای کار بر روی یک کامپیوتر معمولی ایجاد کرد. آنها فشرده سازی را با از دست دادن کیفیت عکس نشان دادند. آنها داده های را که چشم انسان قادر به دیدنشون نیست و حذف کردند و همینطور تنوع رنگ را به طور متوسط ​​حساب کردن.
فایل‌های JPEG با ظهور دوربین‌های دیجیتال و شبکه جهانی وب بیشتر در بین مردم شناخته شدند.و امروز دیگه همه می توانند تمام تصاویر را به راحتی در حافظه محدود دوربین ببیند و ذخیره کنند. مزیت مهم این فرمت اینه که میتونه مثلا مکان و ساعت و تاریخ و حتی تنظیمات دوربین هم در خودش ذخیره کنه.
البته بعضی از عکاسان حرفه ای هنوز از عکاسی با فرمت JPEG دوری می‌کنند چون می‌خواهند تمام جزئیات تصویر را برای پردازش یا چاپ نگه دارند. اما این فرمت فایل همچنان مورد علاقه همه است.

فایل های JPEG برای چه مواردی استفاده می شوند؟

یک فایل JPEG می تواند 16.8 میلیون رنگ را نمایش دهد در حالی که حجم نسبتاً کمی دارد.به همین خاطر همان چیزی است که این فایل و به یک فرمت مورد علاقه برای عکاسان و ناشران وب تبدیل می کند.

نمایشگر عکاسی

در حالی که عکاسان تمایل دارند با فرمت خام عکاسی کنند تا از دقیق ترین جزئیات عکس خیالشون راحت باشه ، البته که آنها بیشتر نتیجه کار خودشون را به صورت آنلاین با فایل  JPEG به اشتراک میگذارند.و بخاطر حجم کمی که دارد معمولا در مرورگرها (از جمله تلفن همراه) بدون اینکه کیفیت بسیار زیادی را از دست بدهد سریعتر هم باز می شود.

انتشار وب

همه ناشران بزرگ تا وبلاگ نویسان از فایل های JPEG در وب سایت خود استفاده می کنند و راضی هستند. چون زمان لود شدن صفحاتشون این امکان و به کاربر میده که خیلی سریع تر به محتوا دسترسی پیدا کنند. به علاوه، JPEG ها فضای ذخیره‌سازی زیادی را در فضای ابری اشغال نمی‌کند.

مزایا و معایب فایل های  JPEG

با مزایا و معایب JPEG ، قبل از انتخاب این فرمت فایل برای تصاویر خود آشنا شوید:

مزایای  JPEG

  • فایل های JPEG مسلماً شناخته شده ترین فرمت فایل تصویری هستند که با اکثر مرورگرها، نرم افزارها و برنامه ها سازگار است.
  • کم حجم بودن این فایل ها باعث دسترسی سریع برای مشاهده آنلاین و انتقال آنها می شود. آنها خیلی هوشمندانه رنگ هایی که چشم انسان قادر به تشخیص آنها نیست و حذف کردن و اسم این کار و فشرده سازی با از دست دادن داده ها نامیدن.  این کار حجم فایل های JPEG را تا حد امکان کوچیک می کند و در مقایسه با فرمت های دیگه که فشرده سازی با حذف رنگ ها را در فایل هاشون و ندارند مثل   GIF ها , JPEG ها حجم نسبتا کمتری دارند.

معایب  JPEG

  • درسته این فایل ها با فشرده سازی و از دست دادن داده ها خیلی در فضا صرفه جویی می کنند اما کیفیت تصاویر خیلی فشرده شده هم کم میشه و تصاویری کیفیت بالایی دارند ، در فشرده سازی، وضوح خود را از دست می دهند.
  • با از دست رفتن داده های زیاد و از بین رفتن رنگ ها باعث میشه تصویر مثل پوستر مصنوعی باشه و طبیعی به نظر نرسد و باعث به وجود اومدن نویز بشه که به شدت روی کیفیت تصویر می تواند تأثیر بگذارد. عکاسان با ذخیره تصاویر خودشون در قالب خام می توانند کیفیت و داده های عکسشون و حفظ کنند.

نحوه باز کردن فایل  JPEG

 

در یک مرورگر وب (ویندوز)

اگر تصویری را در یک صفحه وب پیدا کرده اید و خواستید فقط آن تصویر را ببینید ، معمولاً می توانید آن را در یک برگه جدید باز کنید
1) وقتی در مرورگر تصویر مورد نظر و پیدا کردید.
2) روی تصویر (در رایانه شخصی) کلیک راست کرده و Open Image in New Tab یا مشابه را انتخاب کنید.

در مرورگر وب  (Mac)

اگر از Safari یا مرورگر دیگری در Mac استفاده می‌کنید، همان نوع گزینه بالا را برای باز کردن یک تصویر در یک برگه جدید مشاهده خواهید کرد
1) فقط کلید Command را نگه دارید و روی تصویر کلیک کنید تا منوی ظاهر شود، 2)سپس Open Image in New Tab را انتخاب کنید.

 

از دسکتاپ یا هارد دیسک شما

1) برای باز کردن فایلی که روی رایانه شما ذخیره شده , باید یک برنامه پیش فرض مشاهده تصویر مانند Photos برای Windows یا Preview در Mac داشته باشد.
2) روی فایل تصویر روی دسکتاپ خود دوبار کلیک کنید و با استفاده از برنامه پیش فرض آن را باز کنید.

همچنین می توانید از نرم افزار دلخواه خود برای مشاهده عکس ها در ویندوز استفاده کنید:

1) بر روی تصویر مورد نظر در دسکتاپ کلیک راست کنید.

2) موس خود را روی گزینه Open With  ببرید ، و سپس موس خود را به سمت راست حرکت دهید تا لیست برنامه‌هایی را ببینید که برای باز کردن JPEG به شما نمایش می دهد را انتخاب کنید.

نحوه ایجاد و ویرایش یک فایل  JPEG

زمانی که می خواهید یک فایل تکمیل شده را در فتوشاپ ذخیره کنید.
1) کلیک بر روی منوی File و سپس انتخاب Save As ایجاد کنید.

3) می‌توانید با استفاده از منوی File ، سپس Open ، (برای پیدا کردن فایل تصویری خود از رایانه در هر زمان آن را را ویرایش کنید.
3) برای ذخیر سازی با ، JPEG  ممکن است برای فتوشاپ بهترین انتخاب برای کارهاتون نباشه چون فشرده سازی با از دست دادن داده ممکنه بر روی کیفیت تصویر تأثیر بگذارد و ممکن است بخشی از کار را از دست بدهید
4) سعی کنید به عنوان یک فرمت فایل جایگزین مثل PSD  ذخیره کنید.

 

سوالات متداول

آیا JPG همان JPEG است؟

JPG  و JPEG یکسان هستند.  پسوند فایل سه حرفی JPG به دلیل محدودیت های نسخه های قدیمی ویندوز و MS-DOS بود. همه پسوندهای فایل به سه حرف محدود می‌شدند , اما امروزه دیگر اینطور نیست.

فشرده سازی JPEG چگونه حجم فایل را کاهش می دهد؟

فشرده‌سازی JPEG با تغییر مقادیر رنگ و مسدود کردن گروه‌هایی از پیکسل‌ها با رنگ یکنواخت‌تر، حجم فایل را کاهش می‌دهد تا نیازی به ذخیره تعداد زیادی پیکسل نباشد. در حالی که این کار حجم فایل را کاهش می دهد، اما رنگ ها و کیفیت واقعی تصویر را هم تغییر می دهد.

آیا عکس های آیفون تصاویر JPEG هستند؟

آیفون های قدیمی عکس ها را به صورت فایل های JPEG ذخیره می کنند. اما از iOS 11 به بعد ، نوع فایل پیش فرض اکنون  HEIC است. اما می توانید تنظیمات پیش فرض را در برنامه iPhoto تغییر دهید.

فراداده JPEG چیست؟

فرمت فایل تصویری قابل تعویض یا  EXIF ​​داده‌های موجود در یک فایل JPEG است که اطلاعات اضافی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد مانند:

  • تاریخ و ساعت ایجاد تصویر
  • تنظیمات دوربین مانند ساخت و مدل، دیافراگم و سرعت ISO
  • یک تصویر کوچک برای پیش نمایش در مدیر فایل و روی صفحه LCD دوربین
  • اطلاعات حق چاپ
  • برچسب‌های جغرافیایی برای نشان دادن محل گرفتن عکس

چگونه می توانم فراداده JPEG را مشاهده کنم؟

1) با کلیک راست روی عکس می توانید داده های EXIF ​​را در ویندوز مشاهده کنید.
2) Properties  و سپس Details را انتخاب کرده و به پایین اسکرول کنید
3) برای مشاهده داده های EXIF ​​در  Mac، تصویر را در Photos باز کنید و دریافت اطلاعات را انتخاب کنید.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *