آیـبـی گرافـــ

خانه

سایت آماده

شخصیت کسب و کار

والپیپرها

ایده و خلاقیت

تم استور

فروشگاه وبمستر

طرح لایه باز

کیفیت کسب و کار

افترافکت

قدرت رسانه 

پاورپوینت

پروژه های آماده

دانشنامه

برندسازی آنلاین

بخش ویژه
بلاتکلیف

فایل های PNG

فایل های PNG به طور گسترده در وب سایت ها برای نمایش تصاویر دیجیتال با کیفیت بالا استفاده می شود. PNG ها برای کارایی و کیفیت بهتر از فایل های GIF ایجاد شده اند، نه تنها فشرده سازی بدون تغییر را ارائه می دهند، بلکه پالت رنگی بسیار وسیع تر و روشن تری را نیز نمایش می دهند.
برای کشف مزایا و معایب PNG ها ، کاربردهای اصلی آنها و نحوه ایجاد یک تصویر PNG  با ما همراه باشین.

 

فایل PNG چیست؟

PNG مخفف Portable Network Graphic ، نوعی فایل تصویر شطرنجی است.
این نوع فایل به خصوص در بین طراحان وب محبوب است زیرا می توان گرافیک هایی با پس زمینه شفاف یا نیمه شفاف را در آن مدیریت کرد و چون ویرایش تصویر با فرمت PNG ثبت اختراع محسوب نمیشه ، بنابراین می توانید با استفاده از هر نرم افزار بدون نیاز به مجوز، یک PNG باز کنید.
فایل‌های PNG، که از پسوند (png.) استفاده می‌کنند، می‌توانند 16 میلیون رنگ را نشان می دهد – که قطعا این برنامه را از اکثر انواع فایل‌ها متمایز می‌کند.

تاریخچه فایل PNG.

فرمت تصویر PNG در سال 1995 راه اندازی شد. الیور فروم، متخصص فناوری اطلاعات، نام PING را مطرح کرد که بعداً به PNG کوتاه شد.
PNG ها نسل بعدی فرمت GIF هستند، و اولین بارPNG ها هشت سال قبل از راه اندازیشون وجود داشتند. فایل‌های GIF باگ های خودش و داشتند، مانند نیاز به مجوز ثبت فایل گیف هاتون و فقط محدوده محدودی از 256 رنگ داشت، که با پیشرفت وضوح روزافزون صفحه‌نمایش کامپیوتر دیگه همخوانی نداشت.برای جلوگیری از این مشکلات، فایل‌های PNG بدون حق ثبت فایل هاتون ساخته شدند و دارای یک پالت رنگی بزرگتر بودند PNG ها، برخلاف GIF ها، یک فرمت تک تصویری هستند و از انیمیشن ها پشتیبانی نمی کنند.

فایل های PNG برای چه مواردی استفاده می شوند؟

Portable Network Graphic  یک فرمت فایل تصویری همه کاره است. در اینجا فقط چند روش برای استفاده از PNG با هم یادمی گیریم:

 

لوگوهایی با پس زمینه شفاف.

طراحان اغلب از فایل های PNG برای لوگو استفاده می کنند.چون این فرمت از پس‌زمینه‌های شفاف پشتیبانی می‌کند، به این معنی که طراحان می‌توانند فایل‌های لوگو را روی پس‌زمینه‌های مختلف به گونه‌ای لایه‌بندی کنند که طبیعی به نظر برسد.

 

نمودارها و گرافیک های آنلاین

فرمت PNG بدون هیچ تغییری فایل مورد نظرتون را فشرده سازی میکند ، به این معنی که این نوع فرمت تمام داده های اصلی خود را هنگام فشرده سازی حفظ می کند.  این باعث می شود PNG ها برای گرافیک ها و نمودارهای دقیق در وب سایت ها عالی باشند چون هیچ کدام از اطلاعات مهم از بین نمی روند.

 

مزایا و معایب فایل های PNG

با مزایا و معایب PNG ، قبل از انتخاب این فرمت فایل برای تصاویر خود آشنا شوید:

مزایای فایل های PNG

  • با دسترسی به میلیون‌ها گزینه رنگی به جای 256 رنگ، فایل‌های PNG می‌توانند تصاویر بسیار دقیق‌تری را نسبت GIFبرای شما ذخیره کنند.
  • PNG فرمت کاملا قابل دسترسی است، بنابراین می توانید این فایل ها را در طیف وسیعی از برنامه ها بدون مجوز مشاهده و ویرایش کنید زیرا هیچ حق ثبت برای فایل های شما وجود ندارد.
  • یک تصویر PNG نه تنها هیچ کدام از داده های خود را هنگام فشرده سازی از دست نمی دهد، بلکه ذخیره و انتقال آن را بسیار آسان می کند. این یک مزیت بزرگ نسبت به فایل‌های JPEG است، چون با فشرده سازی فایل های JPEG  برخی از داده های ناپدید می‌شوند.

 

معایب فایل های PNG

  • درسته یک فایل PNGدر زمان فشرده سازی تمام داده های اصلی خود حفظ میکنه ، اما معمولاً از نظر حجم فایل بسیار بزرگتر از یک GIF یا JPEG خواهد بود. این بدان معناست که فضای بیشتری را هم در هارد دیسک کامپیوتر شما اشغال می کند.
  • از همان ابتدا ،PNG ها با بیشتر برای وب طراحی شدند. به همین دلیل، آنها از حالت های رنگی CMYK پشتیبانی نمی کنند، بنابراین انتقال آنها به چاپ می تواند دشوار باشد.
  • اگرچه PNG های فشرده شده کیفیت و داده خودشون و با جزئیات بالا حفظ می کنند ، اما حجم زیاد فایل ها باعث دیر لود شدن صفحه و همچنین کندتر شدن فرایند بارگذاری در صفحات وب می شود.

 

نحوه باز کردن فایل PNG

1)تقریباً همه برنامه‌های ویرایش تصویر داخلی می‌توانند فایل‌های PNG را باز کنند.
2) چه از رایانه مک یا ویندوز استفاده می کنید، به سادگی نام فایل را جستجو کنید و روی آن دوبار کلیک کنید.
3) سپس می‌توانید برنامه‌ای را که می‌خواهید استفاده کنید از لیست برنامه هایی که رایانه‌تان به شما می‌دهد انتخاب کنید.

4) تمام مرورگرهای وب اصلی نیز می توانند PNG را باز کنند، از جمله کروم، اج و سافاری
5) برای مشاهده آن، فقط یک فایل PNG را از دسکتاپ خود به مرورگر خود بکشید و رها کنید.

 

نحوه ایجاد و ویرایش یک فایل PNG

برای ایجاد یک PNG با استفاده از Adobe Photoshop این سه مرحله ساده را دنبال کنید :

  1. یک فایل تصویری موجود در فتوشاپ را باز کنید و روی Save As کلیک کنید.
  2. از منوی Format در کادر ظاهر شده PNG را انتخاب کنید .
  3. فایل PNG جدید خود را در مکانی دلخواه ذخیره کنید.

برای ویرایش شفافیت تصویر خود:

  1. فایل PNG خود را در فتوشاپ باز کنید و روی Window و سپس Layers کلیک کنید.
  2. در پنل لایه ها، روی لایه Background و سپس OK کلیک کنید.
  3. منوی Opacity را در پنل لایه ها انتخاب کنید. سپس می توانید درصدی زیر 100% را برای تغییر شفافیت تصویر خود انتخاب کنید.

 

سوالات متداول

آیا فرمت PNG از انیمیشن پشتیبانی می کند؟

متاسفانه برخلاف GIF ها ، با فرمتPNG  نمی توانید انیمیشن درست کنید.
در سال 2001، سازندگان PNG یک قالب جدید انیمیشنی به نام گرافیک شبکه چندتایی (MNG) را ارائه کردند. اما با محبوبیت GIF ها به عنوان فایل انیمیشن ، MNG ها نتوانستند طرفداران زیادی داشته باشند

تفاوت بین فایل های
PNG و JPEG چیست؟

پاسخ ساده این است که PNG ها هنگام فشرده سازی کیفیت خود را حفظ می کنند ولی  فایل های JPEG  این کار را نمی کنند. یعنی برخلاف JPEG ها، PNG ها هنگام فشرده شدن هیچ یک از داده های تصویر خود را از دست نمی دهند. از طرف دیگر، فشرده‌سازی هم بدون تغییر کیفیت تصویر باعث می‌شود فایل‌های PNG بسیار بزرگ‌تر از JPEG باشند، بنابراین به فضای ذخیره‌سازی بیشتری نیاز دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *